Sabtu, 22 September 2012

Tajuk 8 :Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian dan Luar Talian

APAKAH ITU ‘E-LEARNING’?
  • Definisi ’e-learning’ ini seringkali berubah-ubah selaras dengan kemajuan teknologi pada masa kini. la juga seringkali disalah tafsirkan dalam iklan-iklan promosi pendidikan.
  • Bagaimanapun secara umumnya, ’e-learning’ adalah sebarang pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan rangkaian elektronik (LAN, WAN atau Internet) untuk penyampaian isi kandungan, interaksi ataupun pemudahcaraan. Internet, Intranet, satelit, tape audio/video, TV interaktif dan CD-ROM adalah sebahagian dari media elektronik yang dimaksudkan di dalarn kategori ini.
  • Pengajaran boleh disampaikan secara ‘synchronously’ (pada waktu yang sama) ataupun ’asynchronously’ (pada waktu yang berbeza).
  • Bahan pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan melalui media ini mempunyai teks, grafik, animasi, simulasi, audio dan video.
  • Ia juga harus menyediakan kemudahan untuk ‘discussion group’ dan bantuan profesional isi pelajaran secara dalam talian (‘on-line’ ) (Learnframe, 2001).
  • Bagaimanapun fokus kertas ini hanya kepada bahan pengajaran dan pembelajaran ‘e-learning’ yang boleh disampaikan melalui Internet, Intranet atau CD-ROM yang mempunyai ciri -ciri multimedia (teks, grafik, animasi, simulasi, audio dan video) dan mempunyai kemudahan untuk ‘discussiApakah itu ‘e-learning’?
  • Definisi ’e-learning’ ini seringkali berubah-ubah selaras dengan kemajuan teknologi pada masa kini. la juga seringkali disalah tafsirkan dalam iklan-iklan promosi pendidikan.
  • Bagaimanapun secara umumnya, ’e-learning’ adalah sebarang pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan rangkaian elektronik (LAN, WAN atau Internet) untuk penyampaian isi kandungan, interaksi ataupun pemudahcaraan. Internet, Intranet, satelit, tape audio/video, TV interaktif dan CD-ROM adalah sebahagian dari media elektronik yang dimaksudkan di dalarn kategori ini.
  • Pengajaran boleh disampaikan secara ‘synchronously’ (pada waktu yang sama) ataupun ’asynchronously’ (pada waktu yang berbeza).
  • Bahan pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan melalui media ini mempunyai teks, grafik, animasi, simulasi, audio dan video.
  • Ia juga harus menyediakan kemudahan untuk ‘discussion group’ dan bantuan profesional isi pelajaran secara dalam talian (‘on-line’ ) (Learnframe, 2001).
  • Bagaimanapun fokus kertas ini hanya kepada bahan pengajaran dan pembelajaran ‘e-learning’ yang boleh disampaikan melalui Internet, Intranet atau CD-ROM yang mempunyai ciri -ciri multimedia (teks, grafik, animasi, simulasi, audio dan video) dan mempunyai kemudahan untuk ‘discussion group’ serta membolehkan bimbingan dijalankan dalam talian (‘on-line’).
KENAPAKAH ‘E-LEARNING’ PERLU DIGUNAKAN DI SEKOLAH-SEKOLAH DI MALAYSIA?
  1. ‘E-learning’ membolehkan pembelajaran kendiri dilaksanakan dengan lebih berkesan. Pelajar boleh memilih masa, kandungan serta hala tuju pernbelajaran mereka.
  2. Pelajar juga berpeluang belajar tajuk yang susah berulang kali sehingga pemahaman dicapai. Mereka juga dapat belajar di dalam suasana yang ‘selamat’ tanpa merasa malu untuk bertanya. Pertanyaan juga boleh dibuat di dalam talian. Perbincangan kumpulanyang lebih terancang dan teratur juga boleh dicapai dengan menggunakan teknologi yang sedia ada.
  3. E-learning’ yang diuruskan dengan baik dapat menyimpan rekod pembelajaran yang berkesan dan sistematik untuk rujukan pelajar dan juga untuk guru, mentor atau fasilitator.
  4. Bahan pengajaran dan pembelajaran ‘e-learning’ yang dirancang dan disediakan secara profesional dan baik akan menggunakan ciri-ciri multimedia untuk menyampaikan isi pelajaran dengan berkesan dan menarik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan